Träna ute

Friskis&Svettis uteträning är skapad för att många ska kunna vara med. Du kan ha ett särskilt mål, som ett maraton, men du kan också bara springa för ditt nöjes skull.

I år erbjuder vi löpning på olika nivåer, stavpass och cross. Våra utbildade ledare och värdar tar hand om dig under passet. Alla pass, oavsett intensitet, innehåller uppvärmning, nedvarvning och stretching. Utesäsongen brukar hålla på från april till september/oktober, med ett uppehåll under juli månad.

För att delta i Träna ute så behöver du ett Träna ute-kort eller ett Allkort.

Löpning

På löpningen kan du varje vecka välja mellan distanspass och intervallpass. Inom båda varianterna delar vi upp gruppen i två delar, där den ena gruppen kör lite fortare (ca 5.30 min/km) och den andra något lugnare (ca 7 min/km). Alla pass är 60 min långa inklusive uppvärmning, nedvarvning och stretch.

Stavpass

Träning i hög intensitet med olika övningar, bl.a. utfall, älghufs och störtloppsgång.
Stavar finns att låna.

Cross

I crosspasset kombineras löpning och styrketräning i olika stationer. Redskapen finns i naturen i form backar, bänkar och räcken med mera. Passet startar med löpning, sedan följer att avsnitt där vi växlar mellan löpning och styrketräning i fyra stationer. Självklart ramar vi in hela träningen med uppvärmning, nedvarvning och stretch. Passet är 60 min långt inklusive alla delar.

Crosspasset bjuder på mycket variation och många avbrott och kan vara ett perfekt sätt att smyga igång med löpning för den som är ovan. Eller få inspirerande och kompletterande styrketräning för den som mest löptränar.