Träning för dig som är äldre

Friskis&Svettis träning är öppen för alla, yngre som äldre, otränad som tränad. För dig som är äldre eller vill ta det lite lugnare har vi också utvecklat ett speciellt softutbud med utvalda pass i olika träningsinriktningar. Styrka, kondition, allround eller individuell träning i gymmet. Träning som både tar hänsyn och som utmanar.

Jympa soft

Jympa är Friskis&Svettis egen unika allround-träning. Här tränar du styrka, kondition och rörlighet till varierad och medryckande musik. På en timme får du träna allt. Rörelserna är kul och enkla att hänga med i.

I Soft har vi skapat träning med övningar som både tar hänsyn, bygger upp och utmanar. Musiken är varierad och hela passet har en trivsam och avstressad inramning där var och en tränar efter förmåga.
Soft träning är varsam, men inte försiktig. Den är lugn, men den fyller dig med energi.

Jympa station soft

Station soft är ett jympapass med extra träning för styrka och stabilitet, ett pass som rymmer både jympans allroundträning och extra styrke- och stabilitetsträning. Styrkeövningarna tränas i stationer, ofta med redskap som gummiband, hantlar och brädor.

Station soft rymmer träning och gemenskap. Under stationsträningen tränar vi i små grupper och peppar varandra. Ledaren visar och instruerar och du kan anpassa övningarna efter ork och förmåga.

Cirkelgym soft

I Cirkelgym tränar du i olika maskiner eller stationer placerade i cirkel. Övningarna är enkla att utföra och maskinerna lätta att ställa in. I första hand tränar du din uthålliga styrka, men du får också konditionsträning på köpet.
Cirkelgym soft är ett pass med glad energi i både träning och musik utan att vara stressigt. Ledaren går igenom alla övningar innan passet och hjälper sedan till under träningen. Du hinner koncentrera dig på övningarna, samtidigt som du har möjlighet att vara med i en trivsam gruppkänsla. Cirkelgym passar alla, både dig som är erfaren och dig som är ny i gymmet. Gymkort krävs

Gym - individuell styrketräning och mer
I gymmet kan du träna på alla möjliga sätt. Först och främst styrketräning, men också kondition och funktionella övningar för balans, rörlighet och stabilitet. Vill du träna med ett större program eller kanske ett lite mindre som komplement till din övriga träning, vill du träna tufft eller lugnt. Våra gyminstruktörer hjälper dig att skräddarsy ditt träningsupplägg.


Träning för alla åldrar
Vi är skapta för rörelse och vi är beroende av rörelse. Håller vi igång så underhåller vi våra fysiska förmågor. Det du gör idag kan du med stor sannolikhet göra imorgon. If you use it you don´t loose it. På engelska rimmar det till och med. Kroppen har en fantastisk förmåga att anpassa sig, på gott och ont. Rör vi oss för lite minskar vår fysiska förmåga, men är vi aktiva så fungerar träning på samma sätt i alla åldrar: Vi bli bra på det vi tränar.


Regelbundet och allsidigt bra när man blir äldre

Ju äldre vi blir desto viktigare är regelbundenheten, hellre ett kortare pass varannan dag än ett fullspäckat pass i veckan. Vår kropps träningsbarhet som äldre är väldigt bra, men den klarar inte lika stora och plötsliga doser som när vi är yngre. Det är bättre att sprida ut träningstillfällena.

Ju mer allsidig träningen är, desto bättre. Kroppen är ett helt system och att träna med en helhetssyn främjar både vår hälsa och våra funktioner. Kondition och styrka är alltid grunden. Sedan kan man utifrån tycke och smak hitta sin allsidighet i träningen, så man också får med rörlighet, balans och koordination.

Resultaten kommer sedan på hela hälsoregistret med positiva effekter på hjärta och kärl, muskelstyrka och muskelmassa, skelettets hållfasthet, hormonell balans, energiomsättning, sömnen, humöret, koncentrationsförmågan? Ja, vi är helt enkelt skapta för rörelse.

 Visa hänsyn och anta utmaningarna
Med ålder kommer oftast fler saker att ta hänsyn till. Kroppen har sin livshistoria och förtjänar respekt. Men det är inte detsamma som att all träning ska vara försiktig. Bra träning bygger på både hänsyn och utmaning. Vi får helt enkelt träna smartare ju äldre vi blir. Ofta kan man behöva ta mer hänsyn till lederna samtidigt som musklerna ska utmanas för att bli starkare. Likaså när vi tränar kondition, rörlighet och balans så behöver vi utmana och ta hänsyn på samma gång för att träningen ska bli både effektiv och skonsam.

Aldrig för sent
Kom ihåg, det är aldrig för sent. Träning fungerar i alla åldrar. Så länge vi lever kan vi träna, bygga upp och förbättra våra funktioner och vår kapacitet. Träning kan till och med vara extra tacksamt när vi är äldre. Marginalerna minskar med åren och träning ger oss möjlighet att fortsätta vara aktiva på det sätt vi önskar. Lite träning kan göra stor skillnad. Inte minst tack vara att vi har kul och mår bra tillsammans med andra på träningen.