Spinning


Spinning - individuell konditionsträning i grupp på cykel

Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

Precis som i jympan är musiken anpassad till tempot, ibland cyklar du snabbt, ibland "tyngre" och långsammare. Instruktörerna är utbildade av Friskis&Svettis. Vi erbjuder 37 spincyklar av märket PULSE. Av dessa cyklar är 32 bokningsbara via internet.


Välj rätt pass

Är du nybörjare och vill prova på? Eller kanske van motionär och vill ha lite tuffare tag? Vi har olika intensiteter för att du ska hitta något som passar dig. Alla pass får en personlig prägel beroende på musik- och rörelseval. På spinningen har vi ingen åldersgräns. Man måste dock vara så pass lång att man sitter bra på cykeln.



Passförklaring Spinning

  • Spin distans 60

    På Spin distans har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

    Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

  • Spin distans 45

    En kortare variant av Spin distans 60. Vi arbetar effektivt 35 minuter på cykeln.

  • Spin soft

    För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft.
    Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på spinning.

  • Spin puls

    Pulsbaserad träning som kan användas i alla olika spinpass. Med hjälp av pulsmätare kan du under passet se din puls på filmduk bredvid ledaren. Det ger dig möjlighet att styra pulsen till att ligga på rätt nivå under passets olika delar.

  • Spin intervall

    Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.
    I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i två varianter:
    1) Korta: intervaller varierar från 2 minuter ner till 30 sekunder. Högintensivt och mycket effektivt.
    2) Pyramid: vi arbetar i en "stege" mellan 4 och 2 minuters intervaller, och avslutar med några kortare på 1 minut. Upplägget ger en bra blandning av träningskvaliteter, både uthållighet och snabbhet.

  • Spin Flow

    Flow är ett pass där extra fokus har lagts på att ge tid till att känna medvetenhet i träningen, musiken och flåset. Hitta flytet helt enkelt.
    Passet riktar sig framförallt till dem som är vana vid spinning och det ligger en hel del ansvar på deltagaren att kunna gå in i sig själv och ta vara på träning. Ledaren ger förutsättningarna men styr i mindre utsträckning än vanligt.
    Utmaningen i Spin flow-passet kan vara den mentala uthålligheten i t ex långa sekvenser i höga tempon eller att kontrollera andningen i sega backar med mera motstånd. Ett spinningpass utan hets eller höga toppar i ansträngning.

  • Giro 4

    Giro 4 är ett tufft försäsongspass för cykelentusiaster och vana spinnare. Passet syftar till att ge så mycket träningseffekt som möjligt, både centralt för hjärtat och lokalt muskulärt.
    Unikt för Giro 4 är att passet körs i fyra perioder om sex veckor vardera.
    Genom att byta upplägg var sjätte vecka växlas intensiteten upp successivt och utmaningen blir hela tiden optimal.
    Det rekommenderas att gå på passen regelbundet från period ett.

  • Spin soft / Cirkelgym soft

    Ett Spin softpass med efterföljande Cirkelgym softpass. Passet är 60 minuter långt.

  • Spin Cirkelgym 90

    Ett Spin distanspass med efterföljande runda i Cirkelgymmet. Passet är 90 minuter långt.