Gruppträning

På Friskis&Svettis har vi idag ett stort och varierat träningsutbud, där jympan utgör kärnan. Jympan är Friskis&Svettis egen unika träning. Varierad, funktionell och enkel att hänga med i, bland annat för att träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Ledaren väljer också själv sin musik och passen har olika personliga uttryck. Övningarna ger en allround träning i en form som är suverän. På en timme får du träna allt. Styrka, kondition och rörlighet.

Välj rätt pass

Jympan indelas i olika intensiteter. Inom dessa grupper hittar du flera olika varianter, med och utan redskap. Du hittar allt från riktigt svettig jympa till lugna träningsformer som yoga. Alla pass får sin personliga prägel beroende på musik- och rörelseval. Det är varje ledare som själv sätter ihop sitt personliga pass, men det är du som gör det till din jympa genom att ta ut eller hålla igen på rörelserna. Alla pass är 55 minuter om inget annat anges.

På passen gäller 12-årsgräns utom Familjefysen där barn mellan 6-12 år tränar tillsammans med förälder.
Familjeleken är för barn 2-6 år.

Passförklaring Gruppträning

  • Jympa Bas

    Bas är en varierad och skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Träningen är lagom tuff och enkel för att passa de flesta. Bas är hoppfritt, men innehåller lite jogging eller andra steg som "lättar" från golvet. Ledaren visar alternativ.

  • Jympa soft

    Jympa soft är en jympa som har jympans energi men tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik.

  • Jympa medel

    Passar dig som är van att röra på dig och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo, men med mycket variation, t ex varvas tyngre övningar med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

  • Jympa medel 45

    Ett 45-minuters Jympa medelpass.

  • Jympa medel puls

    Ett jympapass för dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av några rörelseutmaningar. I Pulspasset hänger vi på musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt.

  • Jympa IntervallFlex 70

    Tufft kombipass för kondition, styrka och rörlighet. Intervalldelen är högintensiv med styrka och kondition. Flexdelen ger funktionell rörlighet.
    Passet är 70 minuter långt

  • Jympa Enkeljympa

    En jympa med enkla rörelser och mycket glädje! Enkeljympan vänder sig till personer med intellektuellt funktionshinder, en bred målgrupp med olika behov och förutsättningar. Var och en deltar på sitt sätt och utifrån sina egna förutsättningar. Jympans viktigaste uppgift är att inspirera till rörelseglädje och gemenskap. Jympan leds av ledare med speciellt engagemang för målgruppen och med förmåga att skapa trygghet och glädje. Många deltagare har assistenter som hjälper till på passet. Assistent, anhörig eller annan intresserad är välkommen att vara med kostnadsfritt.

  • Jympa station bas 75

    Jympa station bas är i grunden ett jympa baspass, där vi under ett längre avsnitt har fokus på smarta och funktionella övningar för styrka och stabilitet.
    Dessa övningar tränas i stationer och oftast med olika redskap.
    Passet är 75 minuter långt.

  • Jympa station soft 80

    Jympa station soft är i grunden ett jympa softpass, där vi under ett längre avsnitt har fokus på smarta och funktionella övningar för styrka och stabilitet.
    Dessa övningar tränas i stationer och oftast med olika redskap.
    Passet är 80 minuter långt.

  • Jympa Familjefys

    Jympa Familjefys är ett härligt utmanande och roligt stationspass för barn 6-12 år och deras föräldrar.
    Passet körs i Multihallen och utmanar både styrka och kondition för såväl barn som förälder och går utmärkt att anpassa efter förmåga.
    Våra härliga ledare finns på plats och peppar och instruerar.

  • Jympa Familjelek

    Spring, hopp och lek till glad musik för barn 2-6 år tillsammans med vuxna.

  • Core

    Funktionell träning med fokus på bålstabilitet. Coreträning bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.

  • Cirkelfys

    Kul, funktionellt och utmanande. Karaktären är fysträning, modellen är träning vid olika stationer. Betoningen ligger på uthållig styrka, men träningen är också pulshöjande. Övningarna är funktionella och utmanar din teknik. Effekten förstärks med hjälp av redskap, som exempelvis skivstänger, brädor, vikter, bosu. Du tränar styrka, balans, rörlighet, koordination och kondition på ett tufft, sportigt och roligt sätt. Passet ligger på medelnivå eller över och kräver viss träningsvana och kroppskontroll.
    Du är välkommen även om du har bara gymkort .

  • Dans crescendo

    Koreografi med många detaljer och dans med mycket känsla. Som en danskurs i miniformat.
  • Dans fusion

    Här blandas disco, funk, jazz, latino, rock, swing och du kan hänga på direkt. Inga avancerade koreografier, bara härma, släppa loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Det är lekfullt, fritt och inga krav på exakthet. Gillar du att showa så gillar du garanterat danspasset. Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra danspasset till sitt eget. Precis som på dansgolvet.

  • Skivstång

    Gillar du sportig, rak och ösig styrketräning, då är Skivstångspasset något för dig. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt på ett par kilo, till att lägga på ett avsevärt antal kilo. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar.

  • Cirkelgym

    Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika stationer / maskiner, under ledning av en instruktör. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 14-20 övningar för hela kroppen. Träningen passar både för erfarna och oerfarna. Cirkelgympasset är för dig med gymkort eller allkort.

  • Cirkelgym soft

    Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika stationer / maskiner, under ledning av en instruktör. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 14-20 övningar för hela kroppen. Träningen passar både för erfarna och oerfarna. På Cirkelgym soft har vi ett lite lugnare tempo, färre golvövningar och mer tid mellan stationerna.


  • Cirkelgym X

    Ett extra tufft och intensivt pass med hög gruppkänsla. Vi tränar både i maskiner och i stationer, med eller utan redskap. Cirkelgym x är ett pass där du verkligen har möjlighet att utmana dig själv.

  • HIT

    HIT högintensiv träning

    Detta är vår tuffaste träning. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassik fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet.

    Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd.

    Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.

     
  • Yoga

    Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen form av yoga som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé.

    Yoga är ett pass där du tar kontroll över din kropp och ditt sinne genom att stanna upp känna inåt, reflektera och bara vara. Fokus ligger på andning, rörlighet, balans och styrka.

  • Yoga soft

    Yoga soft en mjukare och varsammare yoga.

    Yoga soft passar alla; nybörjare och ovana, men även den som upplever sig stel och begränsad i sin rörlighet, eller som behöver ta extra hänsyn till leder och muskler. Yoga soft kan också vara ett alternativ för den som vill stressa ner; som söker en mjuk, kravfri och inkännande yoga med mycket utrymme för lugn och medveten närvaro.

  • Senior

    Senior jympa, Senior cirkelgym, Senior stavgång, Senior Gym.
    Pass endast för Seniorklubbens medlemmar.