Frågor och svar

Vi har samlat de vanligaste frågorna vi får och svarat på dom. Hoppas du hittar svaret på din fråga. 

Jag är helt otränad och vill börja träna på F&S. Vad är lämpligast att börja med?

Det viktigaste är att hitta aktiviteter som känns roliga. Är träningen kul är den också effektiv, för då blir den av! Hos oss kan du välja mellan jympa, spinning, gym, jogging och stavgång, antingen väljer du en aktivitet eller så blandar du. Det är bra att börja på en lagom intensitet. Det är mycket roligare att känna att man klarar av det och sedan kunna öka, än att ta i för mycket till en början och inte orka.

Lämpliga jympapass att börja med är Bas, Soft och Yoga. Känner du för att spinna så är Spin soft bra. För träning i gymet kan du boka tid för instruktion, då får du hjälp att lägga upp ett personligt program som passar just dig. Instruktionen ingår i kortpriset.

Hur ofta ska man träna?

Det beror förstås på vilket mål du har. Det viktiga är att hålla igång regelbundet och då räknas ju även andra aktiviteter, såsom promenader, skidåkning, simning, dans, trädgårdsarbete mm. Med två till tre träningstillfällen per vecka håller du dig i bra form. Tränar du för ofta slits kroppen ner istället för att byggas upp. Vila är en förutsättning för att kroppen ska ha nytta av träningen. När du tränar bryts vävnaderna i muskler, ben och senfästen ner. De byggs upp igen först när de får vila. Sprid därför ut de jobbigare träningspassen under veckan.

Hur snabbt blir jag tränad?

Det beror på från vilken nivå du startar. Börjar du träna regelbundet, ungefär varannan, var tredje dag, går det snabbt. Redan inom två veckor känner du av konditionsförbättringen. Räkna med lite längre tid för muskeltillväxten. Efter åtta till tio veckor börjar den ökade muskelvolymen synas. Men du känner snabbare än så att du blir starkare. Det beror på att koordinationen mellan nerverna och musklerna är snabbare och smidigare, det vill säga du får bättre teknik.

Är det farligt att träna när jag är sjuk?

Ja. Speciellt virus som ger influensa, halsinfektioner och vissa förkylningsvirus kan påverka och angripa hjärtat. En extra belastning i form av träning kan leda till en allvarlig inflammation i hjärtmuskeln. Det kan utvecklas till att ge rytmrubbningar och hjärtstillestånd.

Hur nära inpå passet kan jag äta?

Det är naturligtvis olika från person till person, så det bästa är att prova sig fram. En tumregel kan vara att inte äta någon större måltid närmare än tre timmar före träningen. Det är för att kroppen ska hinna ta hand om maten och du ska slippa t ex håll. Du kan äta något lättare såsom till exempel fil, smörgås och frukt.

Jag tycker att musiken är för hög på passen. Kan man inte ha lägre volym?

Vad man upplever som lagom volym är väldigt olika från person till person. När det är en så stor grupp människor är det svårt att tillfredsställa alla. För att förhindra att volymen överstiger det som är bra för hörseln, så finns "Örat" på väggen i jympasalen som signalerar rött om volymen är för hög. Har du problem med hörseln och är extra känslig för ljud så kan ett tips vara att ha med sig öronproppar.

Jag skulle vilja att det fanns vågar i omklädningsrummen.

Anledningen till att det inte finns vågar på F&S är att träningen hos oss framför allt handlar om att röra sig för att må bra, inte i första hand om att gå ner i vikt.

Vilka medlemsförmåner har jag som motionär i F&S?

  • Olycksfallsförsäkring
  • Fria instruktionspass på gymmet när du har gymkort
  • Medlemstidningen Friskispressen

Hur gör man för att bli funktionär?

Ta kontakt med verksamhetschef eller värd-/ledaransvarig. Det går bra att ringa eller maila till kansliet. Du kan även bara lämna en lapp i receptionen där du skriver vad du är intresserad av.

Hur du blir funktionär

Varför betalar man medlemsavgift?

För att kunna använda ditt träningskort måste du vara medlem i Friskis&Svettis. Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening utan vinstintressen. Verksamheten finansieras av medlemsavgifter och träningsavgifter. Alla pengar går tillbaka till verksamheten och medlemmarna. Varje F&S-förening bygger själva upp sin verksamhet och ansvarar för sin ekonomi. Alla föreningar är samlade i en riksorganisation kallad Friskis&Svettis Riks. I medlemsavgiften ingår bl.a. olycksfallsförsäkring, tidningen Friskispressen och avgifter till Friskis&Svettis Riks.

Varför kan man inte betala halva medlemsavgiften om man köper ett terminskort?

Medlemsavgiften är 100 kronor och gäller per kalenderår, dvs du är medlem hela året även om du väljer att inte träna mer än halva året.